هاله حامدی فر بنیانگذار سیناژن : با دست خالی جلو آمدیم

به گزارش مجله بای بلاگ، هاله حامدی فر می گوید شرکت سیناژن در سال 1373 تاسیس شده است. ولی سیناژن آن موقع، شرکتی بوده که محصولات آزمایشگاهی و کیت های تشخیصی فراوری می نموده است.

هاله حامدی فر بنیانگذار سیناژن : با دست خالی جلو آمدیم

متولد 1351 در تهران است. بدون تعارف و بسیار جدی و در عین حال بسیار خنده رو. مدیرعامل یک شرکت عظیم داروسازی به نام سیناژن. شرکتی که وقتی او به عنوان میرعاملش انتخاب شده فقط 12 نیرو داشته و الان در مجموع، سه هزار و 500 نفر نیروی انسانی با مدرک تحصیلی فوق لیسانس به بالا در آن مشغول به کار هستند.

صحبت از هاله حامدی فر است که مدرک دکترای داروسازی دارد. واقعیت این است که همه جای ایران سرای اوست. اهل ادبیات و موسیقی. عاشق فرهنگ نواحی مختلف ایران است و یکی از افراد فعال در شبکه های اجتماعی.

معمولا از امید می گوید. از کار کردن و خسته نشدن. می گوید در فرهنگ ما این بینش غلط وجود دارد که می گوید: کار مال خر است. از این بینش عمیقا متاسف است.

کارکردن را بهترین راه حل برای رشد می داند. شهریور سال 1374 فارغ التحصیل شده است و بلافاصله وارد بازار کار شده است. در آن موقع همسرش سرباز بوده.

می گوید در آن موقع مناسب ترین فرصت برای کار، کار در داروخانه ها بوده و او به مدت دو سال به عنوان مسئول فنی در داروخانه های تهران کار نموده است.

به صنعت علاقه مند بودیم

هم او و هم همسرش به صنعت علاقه مند بوده اند. بنابراین در شرکت داروسازی اکسیر که الان در بروجرد واقع است، مشغول به کار می شوند. از یک سال پیش از آن، انستیتو پاستور ایران فراخوانی داده بود برای پروژه فراوری واکسن هپاتیت B و هاله و همسرش در امتحان مربوط به آن شرکت نموده بودند: سه ماه از حضور ما در بروجرد می گذشت که به ما اعلام کردند که باید بابت آموزش پروژه هپاتیت B به کوبا اعزام بشوید.

ما یک سال کوبا زندگی کردیم و بعد به ایران برگشتیم. بعد از آن چهار پنج سال در انستیتو پاستور ایران مدیر بخش تضمین کیفیت بودم و بعد از آن به سیناژن ملحق شدم.

هاله حامدی فر می گوید شرکت سیناژن در سال 1373 تاسیس شده است. ولی سیناژن آن موقع، شرکتی بوده که محصولات آزمایشگاهی و کیت های تشخیصی فراوری می نموده است.

سال 1380 که مدیرعامل آن موقع سیناژن قصد رفتن از شرکت را داشت و پست مدیرعاملی به من پیشنهاد شد، چون داروساز بودم، پیشنهاد دادم که شرکت وارد حوزه دارو گردد و در حقیقت سیناژن به شرکتی دارویی تبدیل شد.

یعنی از سال 1380، سیناژن به عنوان شرکت دارویی فعالیتش را ادامه داد. الان 18 سال است که هاله حامدی فر، مدیرعامل این شرکت عظیم دارویی است.

تغییری که هاله حامدی فر ایجاد کرد

او با تغییر استراتژی شرکت، نام و رسم متفاوتی برای سیناژن رقم شده است. پیش بردن پروژه داروی ام اس یکی از کارهای عمده این شرکت است.

سال 85 نخستین داروی شرکت سیناژن به نام سینوبکس که داروی بیماران ام اس بوده، وارد بازار شده است. در آن موقع یک فراوریکننده در جهان این دارو را فراوری می کرد که در آمریکا قرار داشت.

آن موقع بیشترین ارزبری دارو توسط این دارو اتفاق می افتاد. یعنی چیزی حدود 100 میلیون دلار در سال، برای تهیه این دارو هزینه می شد.

ما معتقد بودیم و هستیم که در ارتباط با کارهای تخصصی و به ویژه های تک، بهترین نتیجه زمانی به دست می آید که بتوانی از همه منابعی که بیرون سازمانت یا حتی بیرون از کشورت وجود دارد، استفاده کنی.

در آن موقع متوجه شدیم که یک انستیتوی آلمانی روی داروی ام اس کارهایی انجام داده و ما پروژه تحقیقاتی با آنها تعریف کردیم و با همکاری آنها پروژه را جلو بردیم. در اوایل کار، شرایط سختی داشتیم چون بنیه افتصادی نداشتیم و وام گرفته بودیم و نمی دانستیم که چه اتفاقی در آینده برای مان رخ می دهد.

اما وقتی دارو ساخته شد و این دارو که سینوبکس نام داشت، وارد بازار شد، نظر پزشکان را جلب کرد و بیماران شان پاسخ های خوبی گرفتند. در نتیجه این دارو با فروش خوبی روبرو شد.

درآمدمان را دوباره سرمایه گذاری می کردیم

بعد از آن هر چه درآمد داشتیم، برای توسعه، سرمایه گذاری کردیم. در آن موقع فروش سالانه ما 300میلیون تومان بود ولی روی یک پروژه دو میلیارد تومانی سرمایه گذاری نموده بودیم.

پروژه داروی ام اس که حتی الان که بعد از آن بیش از 50 پروژه دیگر را هم انجام داده ایم، پروژه خاصی بود. چون علاوه بر جنبه های علمی، جنبه های احساسی هم در آن دخیل بود.

ما فکر می کردیم که حتما باید چنین دارویی را فراوری کنیم. ریسک خیلی عظیمی بود و من تا آن موقع چنان کاری انجام نداده بودم. قبل از چنین مسئولیتی، کارمند انستیتو پاستور بودم و در راس مدیریت یک شرکت، ریسک کردن و مسائلی از این دست قرار نداشتم.

اما چون هیات مدیره شرکت رویکرد پیشتیبانی داشتند، این ریسک را انجام دادم. مثلا آقای دکتر مهبودی قوت قلبی برای ما بود و حمایت های زیادی کرد. هر چند با دست خالی جلو رفتیم.

مصاحبه شنبه با بنیانگذاران استارتاپ سیناژن

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: مجله شنبه
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1468

به "هاله حامدی فر بنیانگذار سیناژن : با دست خالی جلو آمدیم" امتیاز دهید

2 کاربر به "هاله حامدی فر بنیانگذار سیناژن : با دست خالی جلو آمدیم" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاله حامدی فر بنیانگذار سیناژن : با دست خالی جلو آمدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید