روش های خانگی برای ورم پا در دوران بارداری

به گزارش وبلاگ تصویر HD، بارداری با جوانب مثبت و جوانب خاص خود، مرحله زیبایی در زندگی است. در حالی که جوانب مثبت آن از منفی اش بیشتر است، ناراحتی های مختلفی در رابطه با بارداری وجود دارد که می تواند بر لذت مادر بودن تأثیر بگذارد. بیماری صبحگاهی، حالت تهوع، نفخ، کمردرد و ورم پا می تواند اشک شما را درآورد.

روش های خانگی برای ورم پا در دوران بارداری

به ویژه ورم پا که می تواند کابوسی عظیم باشد. ممکن است کفش شما دیگر برایتان راحت نباشد و ممکن است هنگام راه رفتن احساس درد کنید.

ورم پا در هر مرحله از بارداری ممکن است رخ دهد اما می تواند در سه ماهه سوم شدید گردد.

طبق اعلام انجمن بارداری آمریکا، تورم یک عارضه طبیعی در بارداری است که در اثر خون و مایعات اضافی که بدن برای برطرف احتیاجهای کودک در حال رشد احتیاج دارد ایجاد می گردد.

این مایعات ایجاد می شوند و منجر به تورم در مچ پا، ساق پا و ران پا می شوند. با عظیم شدن کودک فشار بیشتری روی رگ ها وارد می گردد و بازگشت خون به قلب از پا کندتر می گردد. این باعث می گردد مایعات در قسمت های پایین بدن جمع شوند. با این حال، تورم همچنین می تواند در صورت، انگشتان، گردن و کمر شما نیز ظاهر گردد.

ورم پا در دوران بارداری همچنین می تواند به دلیل گرمای تابستان، ایستادن برای مدت طولانی، فعالیت طولانی، رژیم غذایی کم پتاسیم، مصرف زیاد کافئین و مصرف زیاد سدیم ایجاد گردد.

اگرچه ورم پا به طور کلی هیچ آسیبی به مادر وارد نمی نماید، اما برای برخی از خانم ها می تواند نشانه شاخص ایجاد یک بیماری جدی باشد که به پره اکلامپسی معروف است.

بنابراین، در صورت تجربه تورم که به طور ناگهانی ایجاد می گردد، تورم بیش از حد در صورت، تورم پوستی، فشار خون بالا، سردردهای شدید و کاهش فراوری ادرار، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

برای مبتلایان به ورم شدید، چند روش برای تسکین وجود دارد.

روش های خانگی برای ورم پا در دوران بارداری

در اینجا 10 درمان خانگی برای پاهای متورم در دوران بارداری آورده شده است.

1. از پیاده روی لذت ببرید

هنگام بارداری پیاده روی می تواند به مقابله با ورم پا یاری کند. این امر می تواند به چندین روش در برطرف احتباس مایعات یاری کند.

اول از همه، هنگام راه رفتن انقباض و پمپاژ مداوم عضلات پا وجود دارد. این یاری می نماید تا مایعات اضافی از بافت های شما خارج گردد. در مرحله دوم، ضربان قلب بالا گردش خون در پاهای شما را افزایش می دهد و این به بیرون راندن مایعات از اندام های شما یاری می نماید.

به عنوان یک امتیاز اضافی، پیاده روی منظم به شما اطمینان می دهد که قوی هستید و از تحمل زیادی در زمان زایمان برخوردار هستید.

پیاده روی یک فعالیت ایمن برای ادامه نه ماه بارداری است. با یک پیاده روی آرام آغاز کنید و به تدریج سرعت را اضافه کنید و همچنین مدت زمان خود را از 20 تا 60 دقیقه افزایش دهید.

2. پاهای خود را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاهای شما همچنین می تواند در برطرف ورم در دوران بارداری یاری کند.

این امر به حفظ گردش خون مناسب یاری می نماید، از جمع شدن مایعات در پا جلوگیری می نماید و از بین بردن مواد زاید را تسهیل می نماید.

ارتفاع همچنین از ناراحتی هایی مانند التهاب و درد شما را رهایی می بخشد.

  • هنگام خواب، پاهای خود را روی کوسن یا بالش قرار دهید.
  • اگر نشسته اید، از پاف یا چهارپایه بهره ببرید و پاهای خود را روی آن بگذارید.

در عین حال، از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید و تا جایی که می توانید روی پاهایتان نایستید.

3. از خیساندن پا در آب و نمک اپسوم بهره ببرید

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) ممکن است نه تنها در تورم پاها بلکه در مقابله با درد عضلات نیز یاری کند. نمک اپسوم سموم را بیرون می آورد و باعث آرامش می گردد.

نمک اپسوم برای کاهش ورم قارچی در دوران بارداری مفید است.

  1. یک تشت کوچک را با آب ولرم پر کنید.
  2. یک فنجان نمک اپسوم را اضافه نموده و خوب هم بزنید.
  3. با اضافه کردن چند قطره اسانس اسطوخودوس، گل رز، رزماری یا روغن وینتر گرین احساس راحتی کنید.
  4. پای خود را در این تشت خیس کنید تا آب سرد گردد.
  5. هفته ای 3 بار تکرار کنید.

4. پاهای خود را ماساژ دهید

ماساژ برای پاهای متورم می تواند عالی باشد و همچنین می تواند باعث آرامش گردد.

ماساژ با فشارهای ملایم باعث ایجاد فشار بر روی قسمت هایی از پوست و ماهیچه های آسیب دیده می گردد. این کار سیستم لنفاوی را فعال می نماید و مایعات به طور طبیعی از بین می فرایند. یک ماساژ خوب همچنین می تواند به شما در آرامش و تازه کردن خلق و خو یاری کند که این برای زنان باردار کاملاً لازم است.

با فشارهایی محکم و فشارهایی از پاهای خود به سمت بالا آغاز کنید و به سمت قلب خود ماساژ دهید.

از آنجا که ماساژ دادن پاهای خود به تنهایی در ماه های آخر بارداری می تواند مشکل باشد، می توانید از کسی بخواهید که آنها را برای شما ماساژ دهد.

5. میزان مصرف نمک خود را کنترل کنید

فشار خون بالا می تواند به بروز ورم در بارداری منجر گردد. برای کاهش فشار خون، باید میزان نمک مصرفی خود را کنترل کنید.

بدن به مقدار کمی سدیم احتیاج دارد تا بتواند به درستی کار کند اما نمک اضافی باعث آسیب به بدن می گردد.

  • هنگام پخت و پز نمک زیادی به غذاها اضافه نکنید. در عوض از گیاهان و ادویه جات و ترشی جات بهره ببرید تا طعم خوبی را به غذای خود اضافه کنید.
  • از خوردن غذاهای فرآوری شده، فست فود و نوشیدنی های ورزشی که به میزان زیادی سدیم در آنها وجود دارد، خودداری کنید حتی اگر آنها طعم شور نداشته باشند.
  • از خوردن غذاهای کنسرو شده خودداری کنید زیرا غالباً میزان زیادی سدیم دارند.

6. شنا کنید

شنا یکی دیگر از تمرینات سبکی است که می تواند در برطرف ناراحتی های پاهای متورم در دوران بارداری مفید باشد.

فقط چند دور شنا در استخر می تواند باعث افزایش حرکت مایعات در بدن شما گردد و کمی فشار آب در هنگام شنا می تواند به فشار آب از بافت ها به رگ های شما یاری کند که تسکین دهنده ورم است.

شنا همچنین باعث کاهش وزن کمر شما می گردد، بنابراین به درد کمر و لگن نیز یاری می نماید.

شنا برای کودک شما مضر نیست و معمولاً شنا کردن در طول بارداری درست تا زمان تولد کودک بی خطر است.

7. تمرین یوگا قبل از زایمان

یوگا قبل از زایمان همچنین به بهبود گردش خون و کاهش احتباس آب یاری می نماید.

همچنین می تواند در تقویت ماهیچه های پا بسیار مفید باشد که به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی آنها در بیرون آوردن مایعات از اندام های شما می گردد.

جدا از کاهش ورم، می تواند فشار خون را کاهش داده، خواب را بهبود بخشد، قدرت عضلات مورد احتیاج برای زایمان را افزایش دهد و دردهای کمر را کاهش دهد.

در دوران بارداری، توصیه می گردد به جای انجام این کار به تنهایی، به کلاس های یوگای قبل از تولد بپیوندید.

8. غذاهای غنی از پتاسیم بخورید

غذاهای سرشار از پتاسیم می توانند به دفع سدیم از بدن و حفظ نسبت نمک به آب در بدن یاری نمایند.

سدیم باعث احتباس آب می گردد، بنابراین خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم برای جلوگیری یا خلاص شدن از ورم پا در دوران بارداری می تواند بسیار مفید باشد.

مقدار کافی پتاسیم همچنین به کنترل فشار خون شما یاری می نماید.

یک زن باردار باید روزانه 2000 تا 4000 میلی گرم پتاسیم مصرف کند.

برخی از غذاهای پر پتاسیم شامل موز، آووکادو، انجیر، کاهو، پیازچه، سبزی آب تره، کرفس، ملاس بلک استرپ، پاپایا، جعفری، ریواس، کنگر فرنگی، گیاه خرنوب، کیوی، آب آلو، اسفناج، گوجه فرنگی خشک شده زیر آفتاب، کلم، شوید و آراگولا و کاسنی فرنگی.

9. مصرف منیزیم را افزایش دهید

در بسیاری از موارد، احتباس آب یا تورم در بدن می تواند به دلیل کمبود منیزیم باشد. در چنین موردی، خوردن غذاهای پر منیزیم می تواند یاری کند.

مصرف روزانه 200 تا 400 میلی گرم منیزیم می تواند به تورم پا در دوران بارداری یاری کند.

غذاهای سرشار از منیزیم برای افزودن به رژیم غذایی خود شامل بادام، توفو، بادام زمینی، اسفناج، شکلات تلخ، دانه کدو تنبل، کلم بروکلی و آووکادو است.

رژیم غذایی پر منیزیم همچنین ممکن است به کاهش فشار خون بالا یاری کند. این حتی به جلوگیری از انقباض زودرس رحم یاری می نماید.

10. هیدراته بمانید

بیشترین دلیل تورم در پاهای شما در دوران بارداری ناشی از عدم تعادل سدیم و آب است. این عدم تعادل ممکن است بر توانایی بدن شما در حفظ دمای مناسب تأثیر بگذارد و ممکن است بیشتر اوقات احساس گرما کنید.

در چنین حالتی، نوشیدن آب بیشتر در واقع یاری خواهد نمود. این به خلاص شدن از مایعات اضافی و حتی یاری به عملکرد کلیه های شما یاری می نماید.

مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن را هیدراته نگه دارید. برای به حداکثر رساندن فواید نوشیدن آب، فقط مقداری لیمو را به آن اضافه کنید. لیمو دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش سریع تورم یاری می نماید.

در عین حال، کافئین کمتری بنوشید. این یک داروی ادرارآور است، به این معنی که مقدار مایعاتی را که به وسیله ادرار از بین می برید افزایش می دهد اما باعث ایجاد کمبود آب بدن نیز می گردد.

نکات اضافی

  • کفش راحت بپوشید و کاملاً از پوشیدن کفش پاشنه دار خودداری کنید.
  • خوابیدن یا استراحت و دراز کشیدن در سمت چپ شما می تواند به افزایش گردش خون در بدن یاری کند که این امر به کاهش تورم در پاهای شما یاری می نماید.
  • یک رژیم متعادل بخورید، به این ترتیب که در طول بارداری وزن سالمی داشته باشید.
  • حداقل روزانه پنج نوع میوه و سبزیجات میل کنید.
  • سیگار کشیدن ممکن است به تورم یاری کند که دلیل خوبی برای ترک در دوران بارداری است.
  • تا حد امکان استراحت کنید و سعی کنید هر شب 7 تا 8 ساعت خوب بخوابید.
  • از پوشیدن لباس هایی که دور مچ پایشان کش دارد و بسیار محکم است، خودداری کنید.
  • قبل از مصرف هرگونه مکمل یا افزایش سطح فعالیت خود ، با متخصص زنان خود مشورت کنید.

منبع:

top10homeremedies

منبع: هفت گنج

به "روش های خانگی برای ورم پا در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های خانگی برای ورم پا در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید