کوشش برای تبدیل محوطه شهر استخر به یک پایگاه پژوهشی

به گزارش مجله بای بلاگ، ایسنا/ مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از کوشش برای تبدیل محوطه شهر استخر به یک پایگاه پژوهشی اطلاع داد.

کوشش برای تبدیل محوطه شهر استخر به یک پایگاه پژوهشی

قضیه چیست؟

حمید فدایی از تجهیز کارگاه و شروع پروژه بازسازیی حفاظتی شهر استخر اطلاع داد و گفت: شهر استخر از نخستین محوطه های تاریخی ثبتی کشور بوده و به لحاظ ارزش های منحصر بفردی که دارد به لحاظ مستندنگاری، ساماندهی و حفاظت، در اولویت های این پایگاه است.

فدایی با بیان اینکه محوطه شهر استخر حدود 60 هکتار مساحت دارد و سال 1310 در فهرست آثار ملی ثبت شد، گفت: این محوطه بدلیل ارائه شواهدی از دوره هخامنشی و رویدادهای پس از آن به ویژه در دوره ساسانی تا دوران اسلامی از مهمترین شهرها و محوطه های تاریخی استان فارس و ایران است.

او گفت: موضوع مستندنگاری، ساماندهی و انجام حفاظت های اضطراری از برنامه هایی بوده که طی چند ساله گذشته در این محوطه بدان توجه شد که از جزییات آن میتوان به مستندنگاری آثار شاخص محوطه، بهسازی جهت قبلی دسترسی به آثار محوطه و ایجاد و اضافه کردن جهتی جدید برای دسترسی به آثار کاوش شده در بخش شرقی محوطه و ایجاد کارگاه بازسازی بر روی بلندترین جرز سنگی موجود در محوطه اشاره نمود.

فدایی اضافه کرد: همچنین انجام تعمیرات اساسی در اتاقک نگهبانی محوطه به منظور ایجاد دید مطلوب تر حفاظتی توسط پرسنل یگان به آثار محوطه، از دیگر اقدامات اصولی اجرا شده محسوب می گردد.

او گفت: برای حضور دایمی کارشناسان حفاظت و بازسازی در این محوطه تاریخی در ماههای گذشته نسبت به انجام تعمیرات اصولی و تجهیز و راه اندازی مجدد مرکز مطالعاتی محوطه، اقدام شده و با تکمیل آن، طی چند هفته گذشته گروهی مجرب از کارشناسان حفاظت و بازسازی در این محوطه مستقر شده اند و هم اکنون عملیات حفاظت و بازسازی اضطراری آثار سنگی محوطه با تمرکز بر تنها جرز سنگی بلند در محوطه شروع شده است.

فدایی از توسعه پروژه نورپردازی و تکمیل سیستم حفاظت الکترونیک محوطه اطلاع داد و گفت: با کوشش شبانه روزی همکاران ما در واحدهای حراست پایگاه و واحد تاسیسات و فن آوری اطلاعات، امیدوار هستیم که کمبودهای مربوط به اینترنت و خطوط تلفن را نیز مرتفع کنیم.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: با تکمیل زیرساخت های مورد احتیاج، در کوشش هستیم که محوطه شهر استخر همچون محوطه نقش رستم به یک پایگاه پژوهشی و حفاظتی دائمی تبدیل گردد، چرا که همواره کمبود زیرساخت ها، از دلایل مقطعی بودن فعالیت های کارشناسی در این محوطه بوده است.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6755

به "کوشش برای تبدیل محوطه شهر استخر به یک پایگاه پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای تبدیل محوطه شهر استخر به یک پایگاه پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید