با این روش ها با درد اجتماعی ناشی از عالم گیری کووید 19 کنار بیایید

به گزارش مجله بای بلاگ، عالم گیری کووید19 بسیاری از مردم را گرفتار درد اجتماعی نموده است. منظور از درد اجتماعی، احساسات دردناکی همچون طرد شدن، تنهایی، دور از دیگران ماندن و با دیگران ارتباط نداشتن است که ناشی از شرایطی خاص، مانند این روزهای کرونایی است. متخصصان روش هایی برای کاهش این نوع درد پیشنهاد داده اند.

با این روش ها با درد اجتماعی ناشی از عالم گیری کووید 19 کنار بیایید

نادیا زکالوند: این روزها فاصله گذاری اجتماعی، برنامه و تفریح های لغو شده و ناآرامی های سیاسی، بسیاری از مردم را با مسئله ای روحی روبرو نموده که روانشناسان آن را درد اجتماعی می نامند.

در روانشناسی، از اصطلاح درد اجتماعی بیشتر برای نشان دادن واکنش های افراد به از دست دادن رابطه ای ناشی از طردشدگی، رها شدن، مرگ، دور شدن یا هر چیزی مانند این به کار می رود. اما بدون شک وقتی ارتباط مان با کسی که برای روابط مان با او ارزش قایل هستیم قطع می گردد در ما احساساتی منفی غم و اندوه و تنهایی به وجود می آورد.

در تحقیقی که در دانشگاه سائو پائولو انجام شد، نشان داد پس از آغاز عالم گیری کوید19، تعداد افراد مبتلا به درد اجتماعی به شدت افزایش یافته است.

بنابر گفته محققان، یکی از دلایل اصلی اینکه مردم قوانین مربوط به محدودیت های کرونایی را نقض می نمایند و با دوستان خود بیرون می فرایند یا در رویدادهای اجتماعی شرکت می نمایند و تعطیلات به مسافرت می فرایند، همین احساس فقدان و دوری از دیگران است.

انگیزه حفظ ارتباطات اجتماعی در انسان بسیار قوی است و او از قطع شدن روابط خود با دیگران بیزار است و همین انزجار از دوری از دیگران است که باعث می گردد ملاحظات منطقی در برابر ویروس که برای حفظ سلامتی اش لازم است را نادیده بگیرد.

درد اجتماعی چیست؟

همانطورکه گفته شد درد اجتماعی، احساسی بسیار دردناک ناشی از طردشدن و یکه و تنها ماندن است. بیشتر مواقع مردم تصور می نمایند فقط زمانی که حادثه ای برای جسم مان پیش بیاید، مانند شکستن دست یا پا درد می کشیم. اما اتفاق های ناخوشایند روحی و روانی در زندگی می توانند به همان اندازه دردآور باشند.

مثلا، مرگ یک عزیز، تمام شدن یک رابطه عاطفی یا احساس نادیده گرفته شدن و طردشدگی، همگی با خود احساسی از اندوهی بسیار دردناک دارند.

بنابه گفته روانشناسان، عملکرد درد اجتماعی درست مانند درد فیزیکی بدن است. معمولا دردهای فیزیکی نشان می دهند آن بخش از بدن مان که دردناک است، صدمه دیده و باید از آن مراقبت گردد. درد اجتماعی هم همین کار را می نماید و به فردی که دچار آن شده است هشدار می دهد، حال و رفاه اجتماعی او به خطر افتاده و باید راه حلی برای رفع کردن مشکل بیابد. بیشتر فواید درد اجتماعی در حس بیزاری و انزجار آن است. این حس چنان منفی است که افراد را وادار به داشتن رفتاری خوب می نماید تا بدین ترتیب بتوانند روابط خوب خود را حفظ نمایند.

داشتن روابط اجتماعی برای انسان بسیار مهم است. بنابه گفته روانشناسان، اگر انسان ها با یکدیگر در ارتباط نباشند و یکدیگر را از خود برانند، در تمام مسائل زندگی از جمله، دوستی ها، روابط عاطفی، شغل و دیگر روابط مهم زندگی دچار مشکل شده و از کیفیت زندگی شان تا حد بسیار زیادی کاسته می گردد.

درد اجتماعی تحمل کردنی نیست که البته راهکارهایی برای آن وجود دارد.

اگر به دلیل دوری از مردم بر اثر ویروس کرونا یا هر دلیل دیگر روابط تان با دیگران محدود شده و گرفتار درد اجتماعی شده اید، با روش های زیر می توانید با این درد کنار بیایید و از رنج بسیار رها شوید:

1. قبول کنید دردی که می کشید حقیقی است

احساس درد اجتماعی بخشی از ذات انسان است و اگرچه این تجربه ناخوشایند است، به این معنا نیست که مسئله ای برایتان پیش آمده است. این حس فقط به شما یادآور می گردد که روابط فعلی تان چیزی نیست که همواره می خواسته اید.

همچنین به یاد داشته باشید که درد اجتماعی بیشتر افراد دنیای مدرن را گرفتار می نماید. میلیون ها سال اجداد ما در گروه های 30 تا 50 نفره زندگی می کردند و به همین دلیل هرگز احساس تنهایی نمی کردند. اما این روزها هر یک از ما زندگی جدا از دیگری دارد، بنابراین طبیعی است که هرازگاهی به درد اجتماعی مبتلا شویم. این حس را بپذیرید تا بتوانید برخورد صحیحی با آن داشته باشید.

2. افکارتان را کنترل کنید

علاوه بر از دست دادن ارتباطات، فکر کردن به آنها هم به ناراحتی ناشی از درد اجتماعی تان می افزاید. وقتی مدام به غم از دست دادن یک رابطه یا شرایط ناخوشایند اجتماعی -به ویژه در این دوران کرونایی- فکر کنید، مسلما دردتان تمام نمی گردد. اما وقتی سر خود را به کاری گرم کنید که این شرایط را حداقل لحظه ای فراموش کنید، از درد ناشی از دور ماندن از اجتماع و قطع ارتباطات تان کم می گردد.

البته فکر نکردن به این شرایط سخت است اما تا جایی که می توانید خود را درگیر فعالیت های جذاب مانند شنیدن یا در صورت امکان نواختن موسیقی، تماشای برنامه های محبوب تلویزیونی، ورزش در خانه و از این دست موارد کنید. منحرف کردن ذهن خود به جایی غیر از موضوعات دردآور، ترفند خوبی برای کاهش درد اجتماعی است. البته با یادگرفتن روش های مدیتیشن می توانید ذهن خود را آرام نموده و حس خوبی پیدا کنید.

3. به احساس خود توجه کنید

درد اجتماعی مانند درد فیزیکی به تجربه های احساسی به خوبی واکنش نشان می دهد. بنابراین هر زمان که می توانید استراحت کنید، تحرک داشته باشید، به وسایل رنگی و زیبا نگاه کنید یا عزیزتان را در آغوش بگیرید، حمام آب گرم بگیرید، یک فنجان چای بنوشید، هوای تازه تنفس کنید یا بویی را که ذهن، بدن و روان تان را آرام می نماید، استشمام کنید.

4. روش هایی برای برقراری ارتباط با دیگران پیدا کنید

در صورت امکان با کسی که برایش ارزش و احترام قایل هستید، ارتباط برقرار کنید. البته این بدین مفهوم نیست که پروتکل های بهداشتی را نادیده بگیرید. می توانید با استفاده از تماس های تلفنی یا ویدیویی مانند اسکایپ یا زوم، با عزیزان و دوستان تان ارتباط برقرار کنید.

5. خوراک اجتماعی برای خود ترتیب دهید

درست همانطور که پیش از عالم گیری کوید 19، کنار دوستان تان قرار می گرفتید و غذای سبک و میان وعده می خوردید، اکنون که دور از آنها هستید، می توانید با دیدن عکس هایی که با هم گرفته اید، خواندن نامه ها و پیغام های قدیمی یا مرور خاطرات روزهایی که کنار هم بودید، روح و روان تان را تغذیه کنید. با این کار احساسات منفی را از خودتان دور می کنید.

البته ممکن است این بار حس دلتنگی یا غم دوری از دوستان به سراغ تان بیاید اما این حس بسیار بهتر و تحمل کردنی تر از درد اجتماعی است.

6. از یک روانشناس یاری بگیرید

درد اجتماعی چه برای بچه ها و چه برای بزرگسالان موقتی و گذراست. اما اگر نمی توانید خودتان را از این درد رها کنید و این شرایط بیش از دو هفته طول کشید، حتما از یک روانشناس یاری بگیرید. روانشناسان و مشاوران ترفندهایی برای رهایی از احساس بد تنهایی و دوری از دیگران به شما می آموزند و می توانید با به کارگیری آنها احساسات منفی را از خود برانید.

در واقع فقط خود تماس با یک روانشناس و تبادل نظر با او می تواند حس بهتری در شما ایجاد کند.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6215

به "با این روش ها با درد اجتماعی ناشی از عالم گیری کووید 19 کنار بیایید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش ها با درد اجتماعی ناشی از عالم گیری کووید 19 کنار بیایید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید