افزایش تنش مرزی میان هند و چین

به گزارش مجله بای بلاگ، ارتش های هند و چین در مناطق مرزی مورد اختلاف همچنان در حالت آماده باش کامل به سر برده و حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. تنش مرزی دو کشور در حال تبدیل شدن به یک رویارویی جدید پس از تنش مرزی سال 2017 در منطقه دوکلم است.

افزایش تنش مرزی میان هند و چین

براساس گزارش روز سه شنبه رسانه های هند؛ تبدیل شدن به یک رویارویی جدید پس از تنش مرزی سال 2017 در منطقه دوکلم است. در سال 2017، دو کشور با یکی از جدی ترین تنش های مرزی در منطقه دوکلم روبرو شدند. این تنش پس از 73 روز و با دخالت نارندرا مودی نخست وزیر هند و شی جین پینگ رییس جمهوری چین حل شد.

مقامات نظامی هند اظهار داشتند: ارتش این کشور نیروهای خود در مناطق مرزی پانگونگ تسو و دره گالوان که در لاداخ قرار دارند را افزایش داده است.

چین نیز در این دو منطقه حدود 2 هزار تا 2500 نیروی نظامی مستقر نموده و اقدام به ساخت زیرساخت های موقت نموده است.

یک مقام نظامی هند روز سه شنبه گفت: قدرت نظامی هند در منطقه مورد اختلاف بسیار بهتر از چین است.

هند دره گالوان را بخشی از منطقه اکسای چین محسوب می نماید و مدعی است که چین آن را اشغال نموده است. دهلی نو در ماه نوامبر سال گذشته نقشه ای منتشر کرد که در آن منطقه اکسای چین در داخل مرزهای هند و بخشی از لاداخ نشان داده شده بود.

وزارت خارجه چین به شدت به این نقشه اعتراض نموده است.

مقامات هندی همچنین اظهار داشتند: پس از رویت چندین بالگرد نظامی چین در مرزهای مورد اختلاف در منطقه لاداخ، نیروی هوایی هند چند فروند جنگنده را در پایگاه های مرزی خود مستقر نموده است.

این اولین بار است که هند برای مقابله با حضور چین در مناطق مرزی خود، جنگنده به منطقه اعزام می نماید.

دی اس هودا فرمانده سابق ارتش شمال هند در این زمینه گفت: شرایط جدی است. این نفوذ عادی نیروهای چینی به منطقه نیست. پیش از این دو کشور در منطقه گالوان با تنش مرزی روبرو نشده بودند.

آشوک کی کانتا یک کارشناس مسایل راهبردی گفت: چندین مورد از نفوذ به خاک هند توسط چین صورت گرفته است و این امر نگران کننده است. این یک رویارویی عادی میان دو کشور نیست.

شکست مذاکرات مرزی هند و چین: ارتش هند آماده حضور طولانی مدت در منطقه لاداخ

فرماندهان نظامی هند و چین روز گذشته با هدف کاهش تنش ها در چندین منطقه لاداخ با یکدیگر مذاکره کردند اما این مذاکرات نتیجه ای را در بر نداشته است.

اکنون ارتش هند اعلام نموده که برای حضور طولانی در منطقه لاداخ آماده است.

روزنامه چینی گلوبال تایمز در ماه جاری گزارش داد: ارتش چین با موفقیت دره گالوان را به خاک چین بازگردانده اند. نیروهای مرزی چین در پاسخ به ساخت و سازهای غیر قانونی اخیر هند در دره گالوان که در خاک چین قرار گرفته است، تمهیدات کنترلی مرزها را افزایش داده اند.

تصاویر ماهواره ای جدید که توسط آژانس فضایی اتحادیه اروپا منتشر شده اند نشان می دهند که چین در حال تقویت نیروهای خود در بخش پانگونگ تسو در منطقه لاداخ است.

هند هفته گذشته چین را متهم به ایجاد اختلال در گشت زنی مرزی نیروهای خود کرد و اظهار داشت که دهلی نو همواره رویکردی منطقی در ارتباط با مدیریت مرزها داشته است.

آنوراگ سریواستاوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند همچنین ادعای چین مبنی بر شروع تنش مرزی به دلیل نفوذ نیروهای هندی به خاک چین را رد کرد.

چین مدعی شده است که هند به صورت یکجانبه در حال تغییر شرایط منطقه است.

چین و هند در مناطق مرزی به فاصله 3 هزار و 488 کیلومتر با یکدیگر اختلاف دارند. چین ایالت اروناچال پرادش در شمال شرقی ترین نقطه هند را بخشی از خاک خود در تبت جنوبی می داند در حالی که هند این ایالت را بخش جدایی ناپذیر این کشور محسوب می نماید.

هند و چین بارها اعلام نموده اند که تا زمان دست یابی به یک راهکار مناسب برای برطرف اختلافات مرزی، حفظ صلح ثبات در امتداد مرزهای مشترک امری ضرروی است.

پکن از تصمیم دهلی نو برای منحل ساختن ایالت جامو و کشمیر و اداره مستقیم آن توسط دولت مرکزی این کشور ناراضی بوده است. پکن به خصوص از حکومت مستقیم دولت مرکزی هند بر منطقه لادخ انتقاد نموده است. چین مدعی چندین بخش از لاداخ است.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند پیش از این اعلام نموده بود که هند و چین با یک رابطه پیچیده روبرو هستند.

علاوه بر اختلافات مرزی، سایر مسایل کلیدی در روابط هند و چین شامل تبت (حضور دالای لاما رهبر، دولت و ده ها هزار پناهجوی تبتی در هند) ، روابط چین و پاکستان و حوزه های نفوذ مشترک دو کشور در آسیا می شوند. این مسائل همزمان با قدرت دریافت دو کشور در عرصه بین المللی برجسته تر شده اند.

از سوی دیگر هند در اقدامی ناگهانی اقدام به اصلاح قوانین سرمایه گذاری خارجی خود کرد و سرمایه گذاری مستقیم کشورهای هم مرز با خود را سخت تر کرد. کشورهای همسایه هند در واقع دارای قدرت مالی لازم برای سرمایه گذاری های کلان در این کشور نیستند و این اقدام دهلی نو یک سیاست برای جلوگیری از تصاحب شرکت های هندی توسط چین در میان رکود مالی هند و شیوع ویروس کرونا تلقی شد.

هند همچنین با سایر رقبای چین بویژه آمریکا و ژاپن همکاری های استراتژیک قوی برقرار نموده است. در همین حال، چین در حال تثبیت شرایط در امتداد مرزهای شمالی خود با روسیه است و در کوشش است تا به وسیله نوسازی ارتش و ساخت جزایر با اقدامات آمریکا در آب های مشترک شرق آسیا مقابله کند. به این ترتیب، تنها یک مسئله مرزی با یک رقیب حل نشده باقی می ماند: مرز چین و هند.

همچنان که چین و هند افزایش قدرت خود ادامه می دهند، چین به طور فزاینده ای هند را به عنوان یک رقیب سرسخت که مایل به حل اختلاف مرزی با شرایط مطلوب آن نیست، می بیند. در واقع، با توجه به اینکه پکن دهلی نو را به عنوان اصلی ترین مانع تحقق جاه طلبی های خود برای تسلط بر آسیا می بیند، درگیری شدیدتر در امتداد مرزهای ناپایدار و ضعیف چین و هند بسیار احتمال دارد. ،ایسنا

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2372

به "افزایش تنش مرزی میان هند و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تنش مرزی میان هند و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید