آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ ارتقای مجذوب کننده یا معمولی؟

به گزارش مجله بای بلاگ، دو سال پس از به روزرسانی نسل قبلی، اپل از نسل ششم آیپد ایر با پردازنده M2 و مقدار تازه رونمایی کرد. آیپد ایر به طور قطع، محصولی میان رده در میان تبلت ها و در کل زیست بوم اپل به شمار می رود. این محصول با بهره مندی از تراشه های اختصاصی اپل (Apple Silicon)، کارایی ای در حد حرفه ای ارائه می دهد که آن را یک گام بالاتر از آیپد و آیپد مینی قرار می دهد؛ با این حال، به قدرت و قابلیت های سری آیپد پرو نمی رسد. آخرین تغییرات اعمال شده بر روی آیپد ایر، به مارس 2022 باز می شود؛ یعنی فاصله ای دو ساله میان نسل پنجم و ششم وجود داشته است.

آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ ارتقای مجذوب کننده یا معمولی؟

برای توجیه این انتظار دو ساله، اپل نه تنها تراشه این محصول را به M2 ارتقا داده است، بلکه مقدار نوی را نیز به خانواده آیپد ایر اضافه نموده است. این مقدار نو، فضای کاربری بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. این موارد می توانند دلایل کافی ای برای کاربران نسل قبلی جهت ارتقا به مدل نو باشند. در ادامه آیپد ایر M2 را با آیپد ایر M1 مقایسه می کنیم تا ببینیم نسبت به یکدیگر چه حرفی برای گفتن دارند. قبل از پرداختن به این موضوع باید بگوییم که اگر در پی خرید آیپد هستید، در فروشگاه خبرنگاران به راحتی می توانید بین مدل های مختلفی دست به انتخاب بزنید.

آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ طراحی

آیپد ایر تبلتی است که پلی بین کارایی بالای آیپد پرو و ارزش خرید مناسب آیپد پایین رده ایجاد می نماید. به عبارتی، برترین ویژگی های هر دو محصول را در خود جای داده است. این تبلت از همان زبان طراحی به کار رفته در آیپد پرو بهره می برد. در واقع، بدنه ای از جنس آلومینیوم و شیشه با لبه های تخت و نمایشگری بدون حاشیه دارد. مدل های نسل پنجم و ششم از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند. از نظر طراحی، تقریباً هیچ تفاوت قابل مشاهده ای بین این دو نسل وجود ندارد.

یک تفاوت عمده بین این دو نسل، مقدار است. مدل های نسل ششم در دو سایز 11 و 13 اینچی عرضه می شوند، در حالی که نسل پنجم تنها نسخه 10.9 اینچی دارد. با این حال، در خصوص نمایشگرهای 11 اینچی و 10.9 اینچی، تفاوت فقط در نام است. طبق اطلاعات تکمیلی اپل، مقدار دقیق هر دو مدل به 10.86 اینچ می رسد.

بنابراین، علی رغم تفاوت اسمی، همچنان شباهت زیادی بین نسخه 10.9 اینچی نسل پنجم و نسخه 11 اینچی نسل ششم وجود دارد. بنابراین در کل مهم ترین تفاوت آیپد ایر M2 نسبت به نسل قبلی این است که حالا با مدل بزرگ تری هم روبرو هستیم.

نمایشگر

آیپد ایر نسل پنجم با نمایشگر 10.9 اینچی از نظر ظاهری، به ویژه نمایشگر، بسیار شبیه به آیپد معمولی و آیپد پرو 11 اینچی است. این آیپد ایر 2022 از یک صفحه نمایش Liquid Retina با رزولوشن 2360 در 1640 پیکسل بهره می برد که تراکم پیکسلی آن به 264 پیکسل در هر اینچ می رسد. از نظر روشنایی، نور پس زمینه LED مدل نسل پنجم قادر است تا 500 نیت نوردهی قابل استفاده ارائه دهد. بعلاوه مدل نسل پنجم از True Tone و پشتیبانی از طیف رنگی گسترده (P3) برخوردار است، اما از ویژگی ProMotion موجود در آیپد پرو بی بهره است.

این مشخصات فنی برای مدل نسل ششم 11 اینچی نیز صدق می نماید. آیپد ایر 13 اینچی M2 از رزولوشن بالاتری برخوردار است (2732 در 2048 پیکسل) با تراکم پیکسلی مشابه 264 پیکسل در هر اینچ. بعلاوه روشنایی آن بیشتر بوده و به 600 نیت می رسد.

اپل برای استفاده از قلم استایلوس، از نسل دوم اپل پنسل و بعلاوه اپل پنسل با درگاه USB-C در آیپد ایر نسل پنجم پشتیبانی می نماید. مدل های نسل ششم هر دو از اپل پنسل پرو نو و اپل پنسل USB-C پشتیبانی می نمایند. نمایشگرهای نوتر بعلاوه از قابلیت Apple Pencil Hover پشتیبانی می نمایند، ویژگی ای که محل قرارگیری اپل پنسیل روی نمایشگر را بدون تماس فیزیکی نشان می دهد.

آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ عملکرد

شرکت اپل اولین بار از تراشه M1 در سال 2020 برای مک های خود استفاده کرد. این تراشه در نسل پنجم آیپد ایر هم به کار رفته و کارایی قابل قبولی را برای امور اداری و پردازشی ارائه می دهد. M1 دارای یک پردازنده مرکزی 8 هسته ای (شامل 4 هسته پرقدرت و 4 هسته کم مصرف)، یک پردازنده گرافیکی 8 هسته ای و یک موتور 16 هسته ای عصبی است. بعلاوه، مدل پایه این تراشه 8 گیگابایت حافظه رم دارد.

اگرچه تمامی تراشه های سیلیکونی اپل دارای موتورهای پردازش رسانه هستند، اما M1 همچنان از کدگذاری و رمزگشایی سخت افزاری برای فرمت های ویدیویی H.264 و HEVC پشتیبانی می نماید. تنها قابلیت هایی که M1 از دست می دهد، تسریع سخت افزاری در کدگذاری و رمزگشایی فرمت های ProRes و ProRes RAW است. نسل ششم آیپد ایر از تراشه M2 بهره می برد که دارای یک پردازنده مرکزی سریع تر 8 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی 10 هسته ای است. اپل ادعا می نماید که آیپد ایر نو برای بسیاری از امور اداری و خلاقانه تقریباً 50 درصد سریع تر از نسخه M1 عمل می نماید.

در نسل نو نیز شاهد حضور موتور عصبی 16 هسته ای هستیم که 40 درصد سریع تر از نسخه M1 است. ظرفیت حافظه رم همچنان 8 گیگابایت به جای مانده است. تا زمان عرضه نسل نو آیپد ایر، برترین مقایسه ای که می توان انجام داد، مقایسه آن با نسل گذشته آیپد پرو است. نسل قبلی آیپد پرو از تراشه M2 با 8 گیگابایت حافظه رم بهره می برد که عملکرد آن می تواند تا حد زیادی نشان دهنده عملکرد آیپد ایر نو باشد.

بر اساس نتایج بنچمارک Geekbench، آیپد ایر نسل پنجم مجهز به M1 امتیاز 2255 را در تک هسته و 8081 را در چند هسته کسب نموده است. بعلاوه، امتیاز Metal آن به 31,752 می رسد. امتیاز تک هسته آیپد پرو 11 اینچی با M2 برابر با 2536 است که 12 درصد نسبت به M1 بهبود یافته. در بخش چند هسته ای، امتیاز 9631 نشان دهنده 19 درصد افزایش عملکرد است.

امتیاز Metal که عملکرد گرافیکی را نشان می دهد، برای آیپد پرو M2 برابر با 45,160 است. این امتیاز نسبت به نسل قبلی آیپد ایر 42 درصد افزایش یافته. با اطمینان می توان گفت که پردازنده M2 عملکرد بسیار بهتری را نسبت به M1 برای کاربران آیپد ایر به ارمغان خواهد آورد.

دوربین و کیفیت صدا

در پنل پشتی آیپد ایر نسل پنجم، یک دوربین 12 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 و زوم دیجیتال 5 برابری وجود دارد. این دوربین قادر به ضبط ویدیو 4K با سرعت حداکثر 60 فریم در ثانیه، اسلوموشن 1080p با سرعت 240 فریم در ثانیه است. اپل برای آیپد ایر M2 در زمینه دوربین اصلی تغییری لحاظ ننموده و تنها تفاوت پشتیبانی از استاندارد Smart HDR4 عکس ها به جای Smart HDR3 است.

تغییر بزرگتر در دوربین جلو، بین نسل پنجم و ششم رخ داده است. نسل پنجم، دوربین جلو را روی لبه کوتاه قرار داده است که برای استفاده در حالت عمودی در تماس های ویدیویی بهینه سازی شده است. اما نسل ششم، دوربین جلو را به لبه بلندتر منتقل نموده است که باعث می گردد برای تماس های ویدیویی با حالت افقی در فیس تایم مناسب تر باشد. در هر دو نسل، دوربین سلفی مبتنی بر سنسور 12 مگاپیکسلی است که می تواند ویدیوهای 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه هم ضبط کند.

از نظر صدا، طبیعتا آیپد ایر نسل پنجم نمی تواند کیفیتی در حد آیپد پرو ارائه کند اما دارای اسپیکرهای استریو است. بعلاوه از یک جفت میکروفون برای ضبط صدا استفاده می نماید. در مدل 11 اینچی آیپد ایر M2 در این زمینه تغییری اتفاق نیفتاده ولی اسپیکرهای مدل 13 اینچی می توانند بیس با دو برابر قدرت پخش نمایند.

آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ ارتباطات و باتری

اتصال فیزیکی اصلی در هر دو مدل، درگاه USB-C در پایین دستگاه است که از استاندارد USB 3.1 نسل 2 با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می نماید. این درگاه برای شارژ، اتصال لوازم جانبی و حافظه خارجی و حتی خروجی تصویر به نمایشگر خارجی با پشتیبانی از DisplayPort کاربرد دارد. در مدل های نسل ششم تغییری در نوع درگاه مشاهده نمی گردد و همچنان از USB-C استفاده شده است.

هر دو نسل، یک اتصال ثانویه به نام Smart Connector در پشت دستگاه دارند که برای اتصال لوازم جانبی مانند Magic Keyboard کاربرد دارد. بعلاوه یک اتصال مغناطیسی در یک سمت بلند دستگاه وجود دارد که برای اتصال و شارژ نسل های مختلف Apple Pencil 2 یا Apple Pencil Pro استفاده می گردد. از نظر اتصالات بی سیم، هر دو نسل در نسخه های Wi-Fi و Wi-Fi + Cellular عرضه می شوند. قابلیت اتصال سلولار تفاوتی ندارد و از شبکه های sub-6GHz و گیگابیت LTE پشتیبانی می نماید و از mmWave خبری نیست.

یک تفاوت کلیدی بین نسل پنجم و ششم، وجود درگاه سیم کارت است که تنها در مدل نسل پنجم دیده می گردد. در حالی که نسل پنجم از سیم کارت فیزیکی یا eSIM پشتیبانی می نماید، مدل نسل ششم تنها از eSIM استفاده می نماید. نسخه بلوتوث نیز فرق دارد. اپل در مدل های نوتر از بلوتوث 5.3 استفاده نموده است، در حالی که در نسل پنجم شاهد بلوتوث 5.0 هستیم. Wi-Fi نیز از نسل 6 به نسل 6E ارتقا یافته است. برای تشخیص هویت، همچنان از حسگر اثر انگشت (Touch ID) استفاده می گردد که در دکمه بالایی تعبیه شده است.

از نظر باتری، باتری لیتیوم پلیمری 28.6 وات ساعتی نسل پنجم با نمونه ای مشابه با ظرفیت 28.93 وات ساعت در مدل 11 اینچی نو جایگزین شده است. مدل 13 اینچی نیز از باتری 36.59 وات ساعتی بهره می برد. اپل همچنان برای هر دو نسل، عمر باتری تا 10 ساعت وب گردی یا تماشای ویدیو با Wi-Fi و 9 ساعت وب گردی با اتصال سلولار را اعلام نموده است.

ظرفیت و قیمت

اپل آیپد ایر 2022 در دو ظرفیت عرضه شد. مدل 64 گیگابایتی وای فای با قیمت 599 دلار و مدل 256 گیگابایتی با قیمت 749 دلار به فروش می رسد. اضافه شدن قابلیت سلولار (امکان اتصال به اینترنت همراه) 150 دلار به قیمت اضافه می کرد و قیمت نهایی مدل های وای فای + سلولار را به ترتیب به 749 و 899 دلار می رساند. مدل 2024 با ظرفیت پایه 128 گیگابایت برای صفحه نمایش 11 اینچی با همان قیمت 599 دلار عرضه می گردد و امکان انتخاب بین ظرفیت های بیشتر حافظه نیز وجود دارد. شما می توانید نسخه های 256 گیگابایتی با قیمت 699 دلار، 512 گیگابایتی با قیمت 899 دلار و 1 ترابایتی با قیمت 1099 دلار را تهیه کنید.

نسخه 13 اینچی با ظرفیت پایه 128 گیگابایت با قیمت 799 دلار، یعنی 200 دلار گران تر از مدل 11 اینچی به فروش می رسد. قیمت نسخه های 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی به ترتیب 899 دلار، 1099 دلار و 1299 دلار است. اضافه شدن قابلیت سلولار برای تمام مدل ها 150 دلار هزینه دارد. با احتساب این هزینه، گران ترین مدل آیپد ایر نسل ششم، مدل 11 اینچی با قابلیت سلولار، 1249 دلار و مدل 13 اینچی با قابلیت سلولار، 1449 دلار قیمت خواهد داشت. بعلاوه اپل تعداد رنگ های نسل ششم را از 5 رنگ به 4 رنگ کاهش داده است.

آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ آیا باید ارتقا دهیم؟

آیپدها همواره مجذوب کنندهیت زیادی برای کاربران دارند و به همین دلیل بین آیپد و تبلت های اندرویدی، معمولا آیپدها سهم بازار بیشتری را از آن خود نموده اند. برای خریدن یا نخریدن آیپد باید به موارد زیادی توجه نشان دهید و با در نظر تمام نکات عنوان شده در مقایسه بین آیپد ایر M2 و مدل M1، آیا با ارتقای مجذوب کنندهی روبرو هستیم؟

این سری از آیپدها برای کاربرانی که مدل های قدیمی تر آیپد ایر را دارند و در پی قدرت بیشتر از آیپد معمولی هستند، مجذوب کننده خواهند بود. با این حال، کاربرانی که واقعاً به عملکرد تبلت اهمیت می دهند، به سراغ سری M4 آیپد پرو خواهند رفت، نه خانواده ایر. از سوی دیگر اگر مقدار اهمیت دارد، این موضوع به همراه سایر به روزرسانی ها ممکن است برای دارندگان آیپد ایر نسل پنجم دلیلی برای ارتقا باشد.

برای بعضی افراد، آیپد ایر 13 اینچی می تواند تعادل خوبی بین ویژگی ها و قیمت برقرار کند؛ به ویژه برای کاربرانی که آیپد، گجت اصلی آن ها نیست و آیفون یا مک را به آن ترجیح می دهند.

منبع: appleinsider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1403 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8994

به "آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ ارتقای مجذوب کننده یا معمولی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیپد ایر M2 در برابر آیپد ایر M1؛ ارتقای مجذوب کننده یا معمولی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید